donderdag 22 augustus 2019

Pijn aan de vagina: vulvodynie een veel voorkomend probleem

Pijnlijke vagina


Ik krijg regelmatig, uit Nederland en het buitenland deze vraag: ik heb onbegrepen vaginale pijnen en niets helpt.

Recent nog uit Duitsland:

Ich habe seit Jahren eine quälend Vulvodynie und war bei verschiedenen Ärzten. Nichts hat geholfen weder Neuraltherapie, noch Akupunktur noch Tabletten.

Onze fenytoine creme is de moeite waard om te proberen! We hebben daar goede ervaringen mee

Een patient vertelde recent:

Eerste keer sex


De eerste keer dat ik probeerde seks te hebben was ik 16. Ik wist dat het pijn kon doen en dat ik misschien zou bloeden. Daar was ik goed in: het was onderdeel van de mythologie. Ik stelde me voor dat ik later naar mezelf zou staren in de badkamerspiegel, zoals de heldin in mijn eigen coming-of-age drama.

Zoals later bleek, moest ik de seks stoppen voordat het goed begon. Een ondraaglijke pijn bij het openen van mijn vagina schokte me in totale stilte - het voelde als branden en onmiddellijk scheuren. Ik was zo verteerd van schaamte dat ik niet naar mijn spiegelbeeld had kunnen kijken als ik het had geprobeerd.

Dit was de eerste keer dat ik ervoer wat ik nu ken als vulvodynie, een overkoepelende term voor een aandoening die wordt gekenmerkt door chronische pijn van de vulva. Ik werd gediagnosticeerd op de leeftijd van 24, na jaren van weggestuurd te zijn van seksuele gezondheidsklinieken met vaag advies om "van positie te veranderen".

Volgens diverse officiele bronnen ervaart maar liefst 10-16% van de vrouwen de aandoening op een bepaald moment. Sommigen hebben alleen pijn tijdens penetrerende seks of bij het gebruik van tampons; voor anderen is het veel ernstiger - hun ongemak is zodanig dat ze nauwelijks kunnen gaan zitten. De pijn zelf is scherp en brandend en kan variëren van het geven van dezelfde sensatie als ernstige spruw tot het gevoel alsof er iets in je is gescheurd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten