zaterdag 31 augustus 2019

Brandende pijn en tintelingen na anti schaamluis behandeling


Het was een man van 33 jaar. Hij vroeg me of ik een behandeling wist voor het branden en prikkelen en tintelen over zijn hele lichaam. Hij had opgelopen na een behandeling met een anti schaamluis lotion op basis van benzylbenzoaat.

Hij had zijn hele lichaam ingesmeerd ermee maar het was bijzonder warm op die dag, vele herinneren zich nog wel die dag vorig jaar waarbij de temperaturen boven de 40° waren. Dat is onhandig. In de voorschriften staat dan ook: 'Het moet worden aangebracht op een schone, droge en afgekoelde huid.'

Het was dus een van die tropische dagen die er helaas steeds meer aan lijken te komen. Doordat de huid water in zijn hele lichaam op stonden heeft het gif tegen de schaamluis waarschijnlijk ook de bloedbaan bereikt. Het spul is niet alleen slecht voor het zenuwstelsel van de schaamluis, maar ook voor het zenuwstelsel van onszelf en vooral van de dunne vezels in de huid.

Dat zijn de vezels die de pijn transporteren. Als die vezels aangedaan worden heb je of branderige Pijn, of prikkelingen en tintelingen. Het zenuwstelsel kan wel weer regenereren maar dat duurt bijzonder lang. Hij vroeg me of er een preparaat is waarmee het zenuwstelsel in die regeneratie ondersteund kan worden.

Ik heb hem toen PeaPlex aangeraden. Ik heb er meteen bij verteld dat deze aandoening natuurlijk zeldzaam is en ik daar geen ervaring mee heb. Maar we zien bij veel patiënten met dunne vezelneuropathie en daar klachten van dat die klachten verdwijnen na een behandeling met dit natuurlijk een middel. In het algemeen bij ernstige brandende pijn geef ik er fenytoine crème bij. Dat maakt dat de branderigheid en de pijn meestal binnen 30 minuten verdwijnt. Let dus op bij het smeren van anti schaamluis lotion of crème om het niet heel dik in te smeren op de huid als het bijzonder warm is en al je vaten openstaan. Je kan beter eerst een koude douche nemen en binnen blijven en het doen tijdens de nachtelijke uren als het wat afgekoeld is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten