zondag 7 juli 2019

Cartoons ontwerpen voor de uitleg van medische problemen

Ik ben enige tijd geleden begonnen met simpele cartoons.
Cartoons helpen met communiceren. Medische problemen rond overgewicht zijn het thema. Zeker nu we in de westerse landen zoveel overgewicht tegen komen is het goed om daar is extra op te focussen.

Veel overgewicht en veel chronische pijn


Ik zie namelijk in mijn praktijk veel patiënten met overgewicht en chronische pijnen. Voor die populatie mensen is eigenlijk weinig ontwikkeld.

Bijvoorbeeld: een goede vriend van mij is gezondheid‘s coach. Ik sprak met hem over de problemen die hij ziet.
  • Hij vertelde me dat hij veel over-gewichtige vrouwen ziet met veel langdurige pijnen. 
  • Ik vertelde hem dat ik veel patiënten zie met langdurige pijn en overgewicht. 

Project overgewicht en chronische pijn bij vrouwen



Toen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn begonnen met een project overgewicht en pijnen bij vrouwen.
Het viel mij op dat er enorm veel teksten zijn op het internet die inzoomen op overgewicht. Meestal zijn die teksten niet gebaseerd op wetenschap maar op praktische ervaringen. Er zijn echter op het gebied van overgewicht en uiteraard ook op het gebied van pijn veel wetenschappelijke inzichten ontwikkeld.
We hebben besloten om deze wetenschappelijke inzichten te ontsluiten voor patiënten met overgewicht en met langdurige pijn klachten. Maar dan niet met nog meer teksten, maar met cartoons.

Voorbeeld cartoon slaapstoornis en overgewicht


Hier zien jullie een voorbeeld van een cartoon. Ik leg in deze striptekening uit wat voor vicieuze cirkels er ontstaat bij overgewicht en slaapstoornissen.

Ik leg het uit van uit het perspectief gezien van de witte Vetcel. We noemen die cel Wim. Wim de Witte Vetcel.



De vicieuze cirkel in het vetweefsel die tot ontstekingen leidt


Deze cyclus leidt dus tot steeds meer ontstekingen in het vetweefsel. Het is een belangrijke biologische reden waarom afvallen zo belangrijk is. En om de chronische ontstekingen zo veel mogelijk weer in balans te brengen. Voor het bereiken van die natuurlijke balans in het lichaam hebben we een uitgelezen pakket maatregelen ontwikkeld. We noemen dat geen afval-race maar  een kom-lekkerder-in-je-vel proces.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten