woensdag 3 juli 2019

Whiplash pijn: is palmitoylethanolamide - PEA- zinvol?

Kan ik PEA ook gebruiken tegen whiplash pijn?


Dat vroeg een patient kortgeleden. 

Het beste is om dat te beantwoorden met een verhaal van een van mijn patienten!

En ons te realiseren: Whiplash pijn kan als een Folterkerker zijn...

Whiplash pijn kan als een Folterkerker zijn...


Auto-ongeval: achterop me reed een dwaas


Ik had in 2014 een auto-ongeval, een dwaas in een achterop rijdende auto, die niet oplette.
 Ik stond voor het stoplicht dat net op rood gesprongen was, en degene die achter mij reed kijk natuurlijk net op zijn mobiel… Dus reed hij door terwijl ik stopte.

Knal


Een behoorlijke knal en ik schoot achteruit tegen de opvang van de stoel aan. Behoorlijk geschrokken en meteen me niet goed voelend.
Ik ben's middags na het afhandelen van alle administratie naar de huisarts gegaan met het verhaal en hij zei doe maar rustig aan ik kan nog bewegen.  Na het onderzoeken van mijn nek en m'n armen meende de huisarts dat het misschien wel meeviel.

Toch een whiplash


Toch bleek later dat ik een whiplash gehad had of heb.

Het blijkt zo te zijn de dokter tegenwoordig dat woord niet meer mogen gebruiken. Daar zouden wij als patiƫnt ziek van kunnen worden. Van het horen van dat woord dan. Ik kan het allemaal niet volgen want volgens mij heb ik gewoon een whiplash. Ik had in toenemende mate last van hoofdpijn, suizen in de oren, Snel uitgeput kortom niet lekker.

Mijn huisarts wist ook niet veel te bedenken totdat een vriendin mij vertelde over het beschermde en herstellende natuurlijk middeltje in PEA capsules. Andere hadden dan ook gebruikt bij whiplash met goed resultaat. Ik ben het gebruiken nadat ik eerst moest zoeken wat de beste vorm was omdat er zoveel van dat spul te krijgen is. Toen heb ik uiteindelijk besloten PeaPlex capsules te nemen, omdat die de beste resultaten zouden geven.

Bingo- pijn werd dragelijk en ik werd vrolijker


En ja, bingo! Binnen een paar weken had ik het gevoel dat ik vrolijker, Minder snel uitgeput was, en ook minder veel last gehad van het oorsuizen. Bovendien nam de hoofdpijn stapje voor stapje af.

Ik gebruik PeaPlex nu inmiddels bijna een jaar, Het gaat veel beter met me, Maar als ik minder als twee capsules neem, dan geloof ik dat ik toch weer meer last krijg. Ik heb begrepen dat het handig is om het gedurende langere tijd te gebruiken voordat je vermindert. Dat heb ik er graag voor over want ondanks dat whiplash een woord is wat dokters niet meer gebruiken had ik er behoorlijk veel last van.

Commentaar


Ik zie vrij veel patienten met chronische pijnen. Veel middelen uit de richtlijnen zijn dan geprobeerd. Meestal zonder veel resultaat. Dat klopt wat de NNT is meestal 3 of hoger. Dat wil zeggen dat minder dan 30% van de patienten er baat bij heeft. Daarom is het goed dat er palmitoylethanolamide is. Mijn stokpaardje sinds 2010. Een super boeiend natuurlijk molecuul, dat niet alleen pijnstillende werking heeft, maar ook ontstekingsremmende werking en zenuw-beschermende werking. 
Met 750 publicaties in PubMed een vrij goed onderzochte pijnstiller. Zonder problematische bijweringen.
Iets dat veel vaker ingezet zou moeten worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten