dinsdag 2 juli 2019

Patient met Fibro geeft goede levensles

Goed om lessen te horen van patienten!

Ik luister altijd graag naar patienten. Vooral patienten met chronische pijnen hebben vaak een heldere boodschap voor zichzelf en anderen!

Zo deel ik graag deze uit een FB groep van fibromyalgie patienten waar ik deel van uit maak. Iemand deelde deze post en reageerde erop! Hieronder de aanleiding voor die post en de reactie erop.
Ik heb zelf gemerkt dat veel fibro mensen echte biologische ondersteuning vinden als ze het supplement palmitoylethanolamide (PEA-opt) gebruiken, daarover schrijf ik elders op deze blog meer.

Les van een Fibro ervaringsdeskundige


Nu eerst een les van een Fibro-patient tot een Fibro-patient. Of moeten we het woord patient vervangen voor ervaringsdeskundige. Dat klinkt inderdaad beter!

Lessen van een Fibromyalgie Patient

Fibro pijn: lichaam ziel en geest!


Lichaam geest en ziel. Zorg voor ze allemaal als afzonderlijke dingen. Wees aardig voor jezelf, ik weet dat ik een ziekte heb en accepteer het.

Ik ben elke dag aan het leren om met deze ziekte te werken. Ik doe het elke dag nu, ik ben er nog steeds. Maar ik vind het altijd moeilijk om aardig voor mezelf te zijn, goed voor mezelf te zijn.

Ik voel me altijd schuldig als ik iets niet heb voltooid van iets vergeten. Of kan gewoon niets doen. Maar ik stopte gewoon. Ik accepteerde dat ik een ziekte heb, ik heb een handicap. Ik stopte met denken dat ik alle dingen kon doen die ik eerder kon doen.

Ik kies nu


Nu kies ik een kwart van een baan die ik wil doen en dat is mijn enige doel voor de dag, iets wat te doen is, en wanneer ik dat doel bereik, weet ik dat ik het goed heb gedaan die dag. Zelfs als het alleen maar de badkamer schoonmaken is! Misschien neem ik een week alleen wat kleine klusjes, maar ik zal het doen. Andere dagen zou ik het allemaal op een dag af kunnen maken.

Ik stop met taken om 19.00 uur, na die tijd doe ik geen klusjes meer. Dus alle stress die ik eerder had over het doen van dingen stopt nu omdat ik die afspraak met mezelf heb!

Wijs! Wordt Wijs met Fibromyalgie

Ja heel wijs. Goed dat mensen dit delen. Accepteren en leren van je ziekte is inderdaad een dingetje. Niet wegschuiven. Of weglopen. Of verdringen. Ervan leren voor jezelf. En daardoor beschikbaar worden voor het leven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten