vrijdag 12 juli 2019

Fibromyalgie patienten spreken over palmitoylethanolamide ervaringen

Helpt palmitoylethanolamide (PEA) bij fibromyalgie pijnen? Ja, veel patienten zeggen van wel. En soms helpen we ze nog eens extra met onze fenytoine creme op de pijnlijke plekken!

Overzicht PEA bij fibro


We hebben een recent overzicht van de PEA-gebruikers gevonden die hun ervaringen hebben laten weten bij fibromyalgie. Die ervaringen zijn de moeite van het lezen waard.

Er zijn echter veel meer getuigenissen die het gebruik van PEA bij fibro ondersteunen.
PEA lijkt in veel gevallen bij fibromyalgie een goed resultaat te hebben.

Aanbevolen wordt om een preparaat als PeaPlex te kiezen - dat bevat optimaal geformuleerd PEA (PEA-opt). Van dat preparaat is namelijk  aangetoond is dat het daadwerkelijk in het bloed komt. Dat is wel belangrijk!
Preparaten met het PEA-opt keurmerk en de Italiaanse tabletten die een PEA-um formulering bevatten zijn vooralsnog de enige PEA preparaten waarvan we weten dat het de lichaamseigen reserves van PEA in het bloed aanvullen.
Gerangschikt naar de tijd waarin PEA gebruikt werd (voor zover bekend)  volgen de voorbeelden.

Het langste is 2 maanden, de kortste 2 weken.

Gebruik: sinds 2 maanden

Bij mij helpt/werkt het, de PEA dus. Ik merkte al een eerste verbetering na een week of 2-3. Het werkt dus niet meteen je moet er wel even mee aan de slag. Ik heb nu echt minder pijn en ik voel me blijer. Ik hoop dat het zo aanhoudt dan hoop ik het ook langzaam te kunnen afbouwen want duur is het wel maar vooralsnog blijf ik er nog even 3 per dag innemen.

Gebruik: sinds 6 weken

Ik wil geen te hoge verwachtingen wekken bij lotgenoten, omdat iedereen natuurlijk weer anders in elkaar zit. Maar wat ik totaal niet had verwacht was dat ik meteen al vanaf het begin minder pijn had. In het begin gooide ik het op toeval, maar ik ben de capsules ook weleens vergeten en dan had ik meteen meer pijn.

Gebruik: sinds 4,5 weken
Na een week had ik minder pijn in mijn gewrichten. Werkt ook goed tegen zenuwpijnen. Geeft geen bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met vitamine D.

Gebruik: sinds ruim 3 weken
Ik had veel last van mijn kaak. Die voelt nu veel meer ontspannen aan. Alsof de kramp ervan af is ofzo.

Gebruik: sinds 2,5 weken
Ik heb 2 dagen de PEA-capsules niet kunnen slikken in verband met griep, en merkte dat ik weer meer pijn had. Neem nu weer gewoon 3 tabletten op een dag en dezelfde dag had ik al minder pijn. Dan mogen ze wel duur zijn, maar ik doe er alles voor zodat de pijn dragelijker wordt. Ik merk het nog niet bij mijn CVS, maar de pijn word wel echt minder. Ook geen vervelende bijwerkingen gehad, die heb ik altijd gelijk met alles wat ik slik of zalfjes of iets. Dus ben erg positief.

Gebruik: sinds 2 weken
Ik heb echt het gevoel dat er wat aan het veranderen is. Ik voel me vrolijker en het was mijn man die dat het als eerste zei. Het is allemaal nog pril maar dit voelt goed in ieder geval.

PEA-ervaringen bij fibromyalgie: een bespreking

Bovenstaande ervaringen van patiënten met fibromyalgie zijn bijzonder illustratief en interessant. Enkele patiënten beschrijving dat hun stemming zo opgeklaard is. Die observatie horen we vaker. Het is interessant dat er ook onderzoek is waaruit blijkt dat deze natuurtoets het centraal zenuwstelsel in balans brengt waardoor gevoelens van angst en depressie verminderen en mensen beter kunnen slapen.

Soms geven mensen ook aan dat ze al in de eerste paar weken ervaren dat ze lekker in hun vel zitten. Ook te laatste patiënt geeft aan dat ze zich vrolijker voelt. Niemand van de mensen meldt bijwerkingen. Ook dat is van groot belang. Ook zijn er enkele mensen die aangeven dat als ze stoppen de pijn terugkomt.
Dat hoor je vaker, op het internet is ook een verhaal te vinden van een oudere mevrouw die op vakantie naar Spanje ging en haar capsules vergat, na enkele dagen kreeg zij steeds meer pijn, terwijl ze juist voor haar artrose pijn de warme streken opzocht. Ze heeft toen snel de capsules van uit Nederland laten opsturen en binnen enkele dagen melde zij dat de pijn afnam.

Bij Fibromyalgie blijft het lichaam in een milde chronische ontsteking te verkeren. Het supplement brengt hier verandering in omdat het een ontstekingsremmend effect heeft. Het is dus een hele rationele behandeling.

Zie bron: https://pijnverminderen.com/zenuwpijn/ervaringen-pea-gebruikers/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten