vrijdag 5 juli 2019

Diabeet type 1 met hernia pijnen

Een klassieke patienten vraag van iemand met 2 problemen: DM type 1 en hernia pijnen


Het is goed om uit de praktijk te beschrijven welke patienten me benaderen met welke praktische vragen. Hier een goed voorbeeld waar iemand mee komt.


Een vrouw met 30 jaar DM1 en PNP


Advies bij een diabetische polyneuropathie met eventuele druk op zenuwen door Hernia

Ben een dertigtal jaren diabeet type 1. Heb nu al enkele jaren de diagnose polyneuropathie bij diabetes gekregen van de huisarts. Ben ook behandeld geweest voor het Carpale tunnelsyndroom ( operatief).

 Momenteel neem ik tweemaal 300 Mg Lyrica én driedaags Durogesic pleisters. Volgens mij nog weinig effect. De behandelende arts adviseerde me om Lyrica toch geleidelijk aan op te hogen naar de maximale dosering van 600mg. Leef alleen nu al constant met een druk in het hoofd, concentratieverlies en behoorlijke vermoeidheid.

 Ik heb pijnen in vooral voeten en benen : tintelend, branderig, soms stekend, ook veelal nachts hevige krampen. In handen en armen verminderd gevoel en kracht. Sedert 2016 is er ook degeneratie van ruggenwervels gediagnosticeerd bij aanvullend onderzoek.

Lumbaal zou er een L4L5 zijn en de orthopeed heeft in verband met de 'bilaterale fractuur met milde lyse', een fixatie met 4 schroeven gepland. Thoracaal zou er ook een tussenwervelschijf aan vervanging toe zijn.

Beide problemen zouden dus ook de zenuwwortel kunnen irriteren. Orthopeed meent dat hij me kan operatief kan helpen, ,maar de vraag blijft hoeveel neuropathische over blijft . Moeilijke beslissing. 

Mijn internist wijst me erop dat het wel is allemaal onder de noemer neuropathie zou vallen. De EMG test geeft een matige polyneuropathie aan. Het spreekt voor zich dat de levenskwaliteit beneden alles is. Wat te doen?

Advies: PeaPlex, vitamine D en fenytoine creme


In een dergelijk geval is het handig om op de lage dosis 300 mg Lyrica te blijven, gezien de bijwerkingen, en toevoegen aan de Lyrica 3 maal daags het supplement PeaPlex, en dan enkele weken afwachten. Als er na 2-3 weken helemaal geen verschil te merken valt, verdubbel dan de dosis voor een periode van 6 weken.
Tevens het vitamine D gehalte bepalen, en bij een tekort royaal aanvullen.

Verder erbij nemen R-alfaliponzuur, eerst 2 maal 150 mg, en dan langzaam stap voor stap naar 3 maal 300 mg. Eventueel op de pijnlijke voeten fenytoine creme 10% proberen, maar dat moet de arts het voorschrijven en dat kan dan geleverd worden van de apotheek in Oud Bijeiland, genaamd Tiofarma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten