dinsdag 16 juli 2019

Onder de eikenboom en wat te doen aan de processie rups effecten?

De eikenboom en de rups


En dan woon je zelf onder eikenbomen. En in die eikenbomen zitten dus rupsen. De beroemde eikenprocessierups. Ik heb er ook aan moeten geloven.

Niets vermoedend zat ik onder de boom een artikel te lezen. ‘s avonds begon ik wat jeuk op mijn hoofd te krijgen. Ik dacht wat bizar dat ik daar een puistje krijg. De leeftijd van puistjes is toch wel achter de rug nu. Het werden er enkele meer de volgende dag. Een heel plakkaat.

Onder de Eikenboom mijn stoel waar
ik nietsvermoedend een
boeiend artikel las.....totdat
de rups toesloeg...
Ik ging aan het masseren en dacht met een beetje extra bloeddoorstroming van de hoofdhuid zal het wel mee gaan vallen. De volgende dag was het inderdaad minder want ik had toen al een tijd niet meer onder de eiken bomen gezeten.

Jeuk en drama


Enkele dagen geleden zat ik wat langer te lezen en ‘s avonds begon de hele hoofdhuid te jeuken. De volgende dag waren er plakkaten met Pukkeltjes te voelen en ik kijk in de spiegel en zag dat de hoofdhuid glanzend rood was. Uiteraard als arts dacht ik meteen aan hele ernstige zaken zoals erysipelas. Pas toen een oog ging zwellen ging me een lichtje op. We hebben hier een allergische reactie te pakken.

O ja ik zat onder eikenbomen. Ook dokters kunnen allergisch reageren. Gelukkig had ik het middel in huis waar ik zoveel over schrijf,  PeaPlex. Ik heb meteen een dubbele dosis genomen, 2400 mg per dag. Dat hielp vrij snel. De volgende dag was de roodheid al stukken minder. En de pukkeltjes namen af. Nu loop ik alleen of met een gezwollen linker oog rond.


PEA en de mestcel


Allergische reacties worden vaak geprovoceerd door de activatie van een speciale cel in ons bloed, de mestcel. Deze mestcel is ook aanwezig in de huid. Als hij geactiveerd wordt door bijvoorbeeld allergenen zoals de haren van de rups, ontstaat er een ernstige allergische reactie met de roodheid jeuk en pijn.

In 1992 ontdekte de Italiaanse Nobelprijswinnares Levi-Montalcini dat die versterkte reactie van de mestcel af te rennen was door een lichaamseigen vet stofje. Over dat avontuur schreef ik ooit een artikel, hier onder de link.

Het is dat vet-stofje dat ik genomen heb. Ik schrijf dit blog omdat misschien meer mensen plezier van deze tip hebben. Ik neem zelf altijd PEA-capsules met vitamine B erbij, capsules die het PEA-opt het keurmerk dragen. Dat komt omdat alleen die capsule uitgebreid onderzocht is wat betreft werkzaamheid en veiligheid, en ook weten we zeker dat de PEA uit de capsule in je bloed komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten