maandag 1 juli 2019

Overgewicht en Obesitas natuurlijk behandelen

Ik las net in een Brits medisch tijdschrift voor farmacologen:

... PEA can  activate PPARα, and the anorexic, analgesic as well as the anti- inflammatory effects of  seem to be mediated through PPARα  ...
Dat is in gewoon Nederlands: Het natuurlijke en lichaamseigen stofje PEA heeft een eetlust remmende en anti-ontstekingswerking, via een belangrijk biologisch subcellulair mechanisme, een receptor in de celkern.

(dat las ik in:  Hansen HS1, Vana V. Non-endocannabinoid N-acylethanolamines and 2-monoacylglycerols in the intestine. Br J Pharmacol. 2019 May;176(10):1443-1454. doi: 10.1111/bph.14175. Epub 2018 Apr 2. )

Het is super boeiend om de literatuur over palmitoylethanolamide (PEA) bij te houden. Ik werk met die natuurlijke stof al bijna 10 jaar. En zodoende heb behoorlijk veel boeiende verbeteringen bij mijn patiënten daarvan gezien. Nu ontstaat een nieuw en boeiend hoofdstuk, waar ik samen met een goede vriend aan werk. Om vrouwen met overgewicht, obesitas en chronische pijn mee te helpen!

Boeiende verbeteringen op PEA


Ik heb behoorlijk veel boeiende verbeteringen bij mijn patiënten gezien, nadat ze de stof zijn gaan gebruiken.  Aanvankelijk kende mensen deze natuurlijke stof niet. Dat klopt omdat er geen farmaceutische industrie achter zit die de stof pushed. Ikzelf heb geprobeerd daar verandering in te brengen. Dat is in Nederland gelukt. Veel therapeuten kennen de stof. Helaas zijn er ook nu verwarrend veel PEA capsules op de markt. Ik heb alleen met een ervan gewerkt, en al mijn patienten daarmee behandeld. Dat komt omdat van meet af aan bekend was dat die stof zuiver was, en omdat de formulering (PEA-opt) via een octrooi wetenschappelijk aangepakt was.
Alleen van de PEA-opt capsules in Nederland kan ik zeggen dat ze afdoende klinisch getest zijn op veiligheid en klinische werkzaamheid. Ik heb over die effecten ook veel gepubliceerd, zowel in Nederland als in toonaangevende Engelse medische vaktijdschriften!

PEA literatuur: boeiende ontwikkeling op obesitas gebied


Omdat ik zoveel patiënten daarmee geholpen heb, let ik bijna dagelijks op de literatuur rondom die stof. Een heel recente studie bevat een bijzonder boeiende opmerking over deze stof in verband met ons vet metabolisme. Afkomstig van een toonaangevende Duitse universiteit. De auteurs wijzen erop dat het biologische mechanisme van PEA recent ontdekt is als een belangrijke bescherming bij door dieet veroorzaakt overgewicht! Dat is naast de pijnstillende en ontstekingsremmende werking goed nieuws. Want veel obese mensen hebben namelijk chronische ontstekingen en pijnen!

PEA: remt niet alleen pijn en ontstekingen, maar ondersteunt afvallen

Palmitoylethanolamide, een natuurlijke balansbrenger, kan ook zinvol zijn bij overgewicht!
Ik citeer nu netjes de auteurs letterlijk:

In recente jaren verzamelde overtuigend bewijs zich op de peroxisome proliferator-geactiveerde receptor α (PPARα) als het belangrijkste moleculaire doelwit van PEA (LoVerme et al., 2006; Hansen, 2010). PPARa is een alomtegenwoordige transcriptiefactor die een belangrijke rol speelt in het lipidenmetabolisme, het werd bijvoorbeeld recent beschreven om te beschermen tegen door voeding geïnduceerde obesitas bij muizen (Araki et al., 2018).

Dat is belangrijk nieuws vind ik, omdat ik net samen met de afval Guru Niels Bosman een project begonnen ben, om te dikke vrouwen met fibromyalgie pijn te helpen met weer in balans komen! Te meer, omdat zowel fibro als overgewicht gepaard gaat met chronische ontstekingen!

Er waren al aardig wat patienten van mij  met fibro en chronische vermoeidheid die me lieten weten dat ze het zo goed deden op PEA-opt capsules. Nu gaan we dit verder onderzoeken en uitwerken in de praktijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten